Małe elektrownie wiatrowe w Polsce dzielą się na dwie główne kategorie. Mikroinstalacje to urządzenia o mocy do 50 kW, które mogą być wykorzystywane przez prosumentów do produkcji energii na własny użytek 2. Małe instalacje OZE obejmują elektrownie o mocy od 50 kW do 1 MW, które podlegają nieco innym regulacjom prawnym 2.
Kluczową kwestią dla inwestorów jest wysokość planowanej instalacji. Mikroturbiny wiatrowe o wysokości do 12 metrów nie wymagają pozwolenia na budowę i mogą być instalowane na podstawie prostego zgłoszenia 1. Jednak budowa przydomowej turbiny wiatrowej o wysokości powyżej 30 metrów wymaga uzyskania pozwolenia na budowę zgodnie z art. 28 ustawy Prawo budowlane 2.
Ministerstwo planuje istotne uproszczenia - proponuje dołączenie do katalogu inwestycji zwolnionych z pozwolenia na budowę mikroinstalacji wiatrowych o mocy do 50 kW 4. To znacząco ułatwi procedury dla przyszłych inwestorów.
NFOŚiGW uruchomił program "Moja Elektrownia Wiatrowa" z budżetem 400 mln zł, skierowany do właścicieli domów jednorodzinnych 5. Dotacje wynoszą do 30 tys. zł na standardowe instalacje, a w przypadku większych projektów można uzyskać nawet do 47 tys. zł dofinansowania 6.
Warunki programu:
Rząd przyjął projekt nowej ustawy wiatrakowej, która wprowadzi rewolucyjne zmiany. Planowane jest zmniejszenie odległości minimalnej między turbinami a zabudowaniami z 700 m do 300 m 1. Ta liberalizacja przepisów ma przyczynić się do zwiększenia mocy z energii wiatrowej o 6 GW do 2030 roku 4.
Małe elektrownie wiatrowe oferują prosumentom możliwość znacznego obniżenia rachunków za energię elektryczną. System opustów dla mikroinstalacji pozwala na magazynowanie nadwyżek energii w sieci i ich późniejsze wykorzystanie 2. Dodatkowo, inwestycja w przydomową elektrownię wiatrową przyczynia się do redukcji emisji CO2 i zwiększenia niezależności energetycznej gospodarstwa domowego.
Rok 2024-2025 przynosi znaczące ułatwienia dla inwestorów zainteresowanych małymi elektrowniami wiatrowymi. Kombinacja atrakcyjnego dofinansowania, uproszczonych procedur administracyjnych i planowanych zmian legislacyjnych tworzy korzystne warunki dla rozwoju tej technologii w Polsce.